Alla inlägg under november 2011

Av anette - 12 november 2011 21:28

    



Så mycket bättre :) har jag kollat på precis.. Och tycker att det är så mycket bättre än förra säsongen..

 

Tja kanske för att jag gillar dessa personerna mer, tycker att det är en skön blandning på dessa personerna tillsammans..

 

Tyckte alla gjorde det bra med sina egna tolkningar av Timbuktus låtar, till sina egna..

 

Så nu blir det film, tror jag *s*

 

 Vill ni ha ett dilemma ha ha..

 

Jag e trött som ett as, och det vore skönt att dra täcket över huet.. Men vill ändå inte gå och lägga mig, vill njuta mer av kvällen, för denna lördagen kommer aldrig åter..

 

Vad faan ska jag göra? och vad är rätt eller fel?!! :)))...

 

Hasta la vista bitches :) Peace and Love...

 

Dagens:

 

Hm..Man kan/ska( Ja enligt vem?).. förändra sig som människa, med ens åsikter, tankar, värderingar med mera.. Annars har man väl inte kommit någonstanns med sin personliga utveckling..

 

(upp till var och en ).. Om man vill stanna kvar eller gå vidare...

 

 Är det inte tanken med mänskligheten, förändras, förbättras och lära sig nåt.

 

 

 

  Vilken ful jävel ha ha Enligt vem?.. Jo mig..

 

 

 

Av anette - 11 november 2011 19:19

    




Fråga: vad är en etiska dilemman


Svar: Etik brukar beskrivas som en reflektion över moralen. Moral handlar om våra handlingar i relation till vad som är rätt och fel, gott och ont. Inte sällan används begreppen etik och moral synonymt.

 

 Med ett etiskt eller moraliskt dilemma avses en värderingskonflikt.

 

Regeletiken innebär att handling är rätt om den stämmer överens med en viss regel eller norm. Själva resultatet av handlingen är däremot inte så viktig.

 

 De som förespråkar en strikt regeletik brukar säga att man inte i förväg kan veta vad effekten blir av en handling och att det därför inte är väsentligt att spekulera i vad den leder till. Istället behöver man regler att följa.


Effektetiken (som också brukar kallas konsekvensetik) innebär att en handling är rätt på grund av den effekt gärningen får. Den vanligaste formen av effektetik kallas utilitarism.

 

 En handling är enligt denna rätt om den gagnar nyttan för så många som möjligt. De som renodlar effektetiken brukar hävda att man inte kan uppställa regler i förväg, eftersom varje handling är unik.


Sinnelagsetiken innebär att man går efter den intention man har med handlingen. Om man verkligen vill det goda, är det tillräckligt för att handlingen ska anses god.

 

 De som förespråkar en strikt sinnelagsetik brukar hävda att det inte finns tillräckligt många regler för att täcka alla situationer och att man inte kan förutsäga effekten av en handling.

 

Det enda man kan gå på är det uppsåt som den handlande har, om det är gott eller ont.

 

Etik är att gör det rätta. Men vad är det rätta? Det rätta är det vi ska eftersträva. Vad ska vi eftersträva? Det som är eftersträvansvärt.

 

 


ja i alla fall så kommer här ett dilemma ha ha :) Ja vad är rätt egentligen, och enligt vem?..

 

 



Personligt dilemma..



Ett exempel på ett etiskt dilemma som innebär personlig vänskap här.. Michael och hans vänner Roger och Daniel.

 


Roger har nyligen träffat och börjat dejta en underbar kvinna som heter Phyllis. Roger är övertygad om att detta är en långsiktig relation.

 


Okända till Roger, såg  Michael dem på en resturang för flera dagar sen och insåg att Phyllis är hustru till hans andra vän Daniel.

 


Michael är att besluta om att berätta för Roger att Phillis är gift  , när han får ett samtal från Daniel.

 


Daniel misstänker att hans fru är otrogen och eftersom de och Michael har många gemensama vänner och kontakter, frågar han om Michael hört något om en affär.

 


Till vem är är skyldig Michael större vänskap i denna situation?? Oavsett vem som han berättar för , skadar han  en, om inte båda vännerna.

 


Ska han vara tyst och hoppas på att hans kunskaper inte upptäcks?..

 



Tugga på denna :)) Hittade den på nätet...




 


Av anette - 11 november 2011 07:31

    




Äntligen ledig idag gäääsp.. Vaknade vid 07 och nu sitter jag här, i den gröna soffan och dricker mitt kaffe :) .. Kollar på lite morgonnyheter och sonen ska snart ge sig iväg till skolan..

 

Ja igår började han på den nya skolan :) så skönt att det gick så snabbt... Han hade en bra dag där igår.. Hade klart en del papper som skulle fyllas i , och det är klart..

 

Min store son var här i går, ja även i förgår oxå :)..

 

Igår hade jag skoldag på Lindgården, Höll på att somna hela tiden bara :) fy fan vad jobbigt.. Ja inte för att det var ointressant..

 

Nästa torsdag ska vi vara på rönnen och då är det sista gången på den kursen ( omvårdnad )..

 

Idag ska här inte hända för mycket :) skönt det.. Blir att kolla på nåtet efter lägenheter, sen handla lite och idag ska vi ha pannkakor med bacon..

 

Ikväll är det klart idol som gäller..

 

Hasta la..

 

Dagens:

 

Lev idag ... Imorgon kan det vara för sent..

 

 

 

  And some fucking anderstanding..

 

Av anette - 9 november 2011 19:59

                                           Att vara rädd för någon..

 

 

 

 

Varför är man rädd ibland för någon?   Hm.. Kanske alla är någon gång.. Att vara rädd för vissa människor, att inte säga till den personen vad man tycker och tänker..

 

Kan ju inte betyda att man har respekt för denna väl?.. Rädsla och respekt betyder ju inte detsamma..

 

Man kan bli bättre på att våga, våga säga till.. En träningssak, har man vågat en gång så vågar man igen..

 

Är man rädd för att hamna i en konflikt, eller är man rädd då för att inte vara omtyckt ? Hm..

 

Har själv varit rädd för konflikter, och kan ibland fortf vara det.. Men jag har tränat och tränat genom åren, och vågat ..

 

Det är inte farligt att säga vad man tycker eller att hamna i en konflikt.. Konflikter kan man ha med alla, och tycker det är nyttigt..

 

Man är inte, och behöver inte vara ovänner för att hamna där, tvärtom har jag själv upplevt...

 

När jag tränade och började våga ifrågasätta, sa jag i huvudet : Vad är det värsta som kan hända?..

Tja, det värsta hm.. Ja att personen i fråga blir kanske sur eller nåt, men hallå!! Det värsta..

 

Men många är rädda för vissa människor, och inte vågar stå upp för vad de tycker till dem.. Det ska ju inte behöva vara så, att gå runt och vara rädd för någon..

 

Jag tycker att det är  viktigt att våga tro på sig själv,  att jag är bra som jag är! .  Många människor fokuserar på allt negativt hos en själv och bryr sig för mycket om vad andra tycker och tänker.. Som jag brukar säga, de gör dem ändå..

 

 Människor pratar alltid om dig.. Så då kan du lika gärna vara den du är och våga vara det.. Du kommer ändå aldrig att vara allas vän..

 

Och vill man det ? vara allas vän ?.. Hm inte jag i alla fall ha ha..

 

Man behöver inte tycka lika och hålla med alla, hur fan skulle det se ut.. Man kan ha en bästis där man kanske inte tycker lika, men det är ju inget negativt med det..

 

Och det är en frihet att kunna säga ifrån och våga, ha diskussioner och kanske förstå vad den andra tycker och känner, men du behöver inte hålla med.. men du ska respektera den andra..

 

 

ja det var lite shit från mitt hue :)..

 

 

 

 

 

  

 

 

Av anette - 9 november 2011 19:24

Människans regler


 

1. Du kommer att få en kropp. Du kan gilla din kropp eller ogilla den,

men det kommer att vara din kropp hela tiden du är här.

 

2. Du kommer att få lektioner och lära dig läxor. Du deltar på heltid i en skola som kallas Livet. Varje dag i skolan får du nya lektioner med chansen att lära dig många nya saker. Du kan välja att tycka om dina studier eller tycka att de är onödiga eller dumma.

 

3. Det finns inga misstag, bara lektioner. Att växa är en process av experimenterande. Misslyckade experiment är lika värdefulla som de lyckade.

 

4. En lektion blir upprepad tills den är avklarad. Lektioner och läxor kommer att uppenbara sig i olika former tills den dag du lär dig vad du ska av dem. När du lärt dig en läxa kan du gå vidare till nästa.

 

5. Lektioner och läxor tar aldrig slut. Det finns ingen del av livet som inte innehåller lektioner. Så länge du lever finns det läxor att lära sig.

 

6. Där är inte bättre än här. När där har blivit här kommer du bara att se ett nytt där som verkar bättre än här vilket ju är ditt förra där.

 

7. Andra är dina avspeglingar. Du kan inte älska eller tycka illa om någon annan om det inte reflektera någonting du älskar eller tycker illa om hos dig själv.

 

8. Vad du gör med ditt liv är upp till dig. Inom dig har du redskap och resurser att skapa ett meningsfullt liv. Du kan använda dina resurser som du själv vill.

 

9. Dina svar får du inifrån. Svaren på livet frågor finns inombords. Allt du behöver göra är att titta, lyssna och känna tillit.

 

10. Du kommer sannolikt att glömma dessa regler.

 

 

 

 

 

 

Av anette - 9 november 2011 18:54

10 gyllende regler


1. BE OM DET DU VILL HA

Vad vill du ha? Be om det. Det är generöst att begära, inte själviskt. Hur ska andra människor veta vad du behöver, om du inte talar om det?


2. TALA OM DIG SJÄLV

Lär dig säga "jag". "Jag behöver få möjlighet att vara ensam ett tag" istället för "Du

ger mig aldrig chansen..". Det är den andres sak att tala för sig själv, du behöver inte ansvara för honom. Däremot ska du ta ansvar för dig själv och uttrycka dina egna känslor.


3. NÄR DU INTE FÅR SOM DU ÖNSKAR, TALA GENAST OM VAD DU KÄNNER

Barn brukar kunna visa den besvikelse eller vrede de känner. När vreden är uttömd går de heller inte omkring och känner långvarigt agg. Avsluta situationen, töm ut känslorna, så slipper du tjurigheten eller de "sårade känslorna".


4. GE FULLSTÄNDIGA MEDDELANDEN, INTE HALVA

"Jag hatar dig"är inte ett fullständigt budskap.Men"Just nu hatar jag dig och jag är rädd för att säga det högt eftersom vi kan bli ovänner" är ett helt meddelande. ett avslutat budskap leder ofta till ny insikt i problemet och ytterligare kommunikation. Ett avslutat budskap,är ofta början till ert samtal.


 

5. VÄGRA GE DET DU INTE KAN ELLER VILL GE

Att låtsas känslor du inte har eller visa uppmärksamhet du inte känner gör inte andra människor lyckliga, för samtidigt föraktar du dem eller är arg över att behöva göra saker du egentligen inte vill.


6. URSÄKTA DIG INTE - BE INTE OM FÖRLÅTELSE

"Jag kunde inte" eller"Jag hann inte" är alltid lögn. Du hann inte därför att du bedömde något annat som viktigare. Du är kanske ledsen att du i en viss situation handlat på ett sätt som gjort någon ledsen. Uttryck den ledsnad du känner över det, om du verkligen är ledsen. Uttryck känslorna för din egen skull och inte som en ursäkt.


7. FÖRKLARA INTE

Förklaringar har ofta funktionen av "betalt-kvitterat". "Det var därför att.. så du ser att jag inte kunde rå för det - så gråt inte, visa inte några känslor som kan göra mig illa till mods". Du kan förklara saker om du gör det för att dela med dig av din erfarenhet till någon, men inte som prestationer som ska betalas med "förlåtelse".


8. GE INTE FÖRLÅTELSE

Förlåtelse är ingen ersättning för känsloreaktioner. Vi kan acceptera vad som hänt. Men det är inte detsamma som "förlåtelse", något den andre kan be om eller kräva och som vi kan ge.


9. MANIPULERA INTE OCH LÅT DIG INTE MANIPULERAS

Uttryck vad du känner för att befria dig själv från känslan, inte för att tvinga fram skam eller medlidande hos andra. Då manipulerar du dem. Gör det inte heller för att få en motprestation i form av känslor eller förändring av situationen. Gör det enbart för din egen skull. Låt heller inte någon annan manipulera dig. Vägrar du medverka på känsloutpressning eller annat slag av manipulation, slår den andre slag i luften.


10. HA INTE DÅLIGT SAMVETE

Din livsuppgift är inte att hålla någon annan ständigt lycklig, så ha inte dåligt samvete. Om du visar vem du är och den andre visar vem han eller hon är, blir ni snart medvetna om ifall ni kan fungera tillsammans. Försök inte ta ansvar från den andre, det är enbart förmyndarmentalitet. Gör detta för dig själv - som ett sätt att leva.


Formulerade av Walter Kempler.

 

 

 

 

Dalai Lama


Dalai Lama

               

 När du förlorar, så glöm inte att lära dig något av det.

 Åk en gång om året till ett ställe du aldrig varit förr.

 Kom ihåg att det kan vara en stor lycka att inte få sina

    drömmar uppfyllda.

 Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att

    bli odödlig på.

 Lycka är inte något färdiggjort. Det kommer från dina

    egna handlingar.

 Bedöm din framgång efter vad du var tvungen att ge

    upp för att få den.

 Låt inte en liten diskussion ödelägga en god vänskap.

 Tillbringa en stund i ensamhet varje dag.

 Öppna din famn för förändringar, men släpp inte ifrån

    dig dina värderingar

 Kom ihåg att ibland är tystnad det bästa svaret

 Min religion är vänlighet.

 Tänk positivt.Visa medkänsla.Skapa tillit.Var ödmjuk.

 

 

 

 

 

      

 

 


Av anette - 9 november 2011 15:59

    




Igår förmiddags så åkte jag med ettan iväg till idag :) Varit på planeringsdagar.. Har varit roligt, givande med mera..

 

Jag och mina bonus systrar delade stuga, men i den hann man inte vara så mycket i.. Full rulle med annat.. Mycket om LSS planen ..

 

Mycket handlar om dessa värdeord:  självbestämmande,respekt, delaktighet,inflytande, helhetssyn och kontinuitet i sitt sätt att arbeta med andra människor, att tänka på hur man jobbar och varför gör du som du gör när du arbetar med dem..

 

Att ta fram detta hos dem vi jobbar med i LSS.. Ex oxå att de ska stöttas, de ska kunna vara delaktiga i samhället som alla andra..

 

Att man ska anpassa verksamheterna och metoder efter varje individs behov.. Kunna stärka personerna i LSS deras förmåga till ett så självständigt liv som möjligt..

 

Ja dessa värdeord är ju viktiga för oss, mig.. Och det ska även vara en självklarhet för alla, men har inte alltid varit så..

 

Lämnar LSS planen för idag :)     precis tagit mig ett fett bad :) Ja där går mitt självbestämmande in, badar när jag vill..

 

Förresten:  Minstingen kom in på skolan (NTI) Tjohooo Han börjar imorgon redan..

 

Mjukiskläderna är på :) mina ljus är tända, även döskallen oxå som skimrar på vardagsbordet.

 

hasta la..

 

Dagens:

 

Att vara medveten om att man inte känner till fakta är ett stort steg till kunskap.. (BENJAMIN FRANKLIN

 

 

 

 

     

 

Av anette - 7 november 2011 21:18

Om



man går upp i vikt så snackas det. Om man går ner i vikt så snackas
det.

Om man säger vad man tycker, snackas det. När man försvarar sig,
snackas det.

 Vad du än gör och tycker så kommer vissa människor att
kritisera dig oavsett.

 

 Om du är stolt över dig själv som du är...

 Låt folk prata! Jag är skapt av mina föräldrar,
formad av livet, så jag är den jag är, gilla mig eller inte, ditt val"

Ovido - Quiz & Flashcards