Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

Oj då.. Inte hunnit med bloggen här..

Av anette - 28 februari 2012 20:29

 




Då kanske man undrar om denna dagen ha varit förvirrand, mer än vanligt hm.. Inga byttor eller krokar, inga kärnor i heller..

 

Det har mest handlat om  ja att följa den röda tråden ( varför just röd) plommonlila e ju fint det med ;).

 

Handlat om salutogent synsätt, salutogena faktorer i olika perspektiv, med alla dess verktyg haha ja krokarna e kanske med..  Generella och subjektiva teorier..

 

Terori om känsla av sammanhang, begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet..

 

ja varit på föreläsning eller tja utbildning hela dagen, intressant det.. Genom jobbet.. Salutogen/individcentetrerad omsorg i praktiken.. Meningen att få ideer och tankar , salutogena i det vardagliga arbetet..

 

Och vad betyder då detta kan man undra ?! salutugena = har kopierat..

 

Begreppet salutogenes myntades av Aaron Antonovsky (1923-1994), professor i medicinsk sociologi vid Ben Gurion University of the Negev, Beersheba, Israel. Salutogenes betyder hälsans ursprung och härrör från latinets salus (hälsa) och grekiskans genesis (ursprung). Det salutogena perspektivet fokuserar på vilka faktorer som orsakar och vidmakthåller hälsa mer än vad som orsakar sjukdom (patogenes). Antonovskys svar på frågan om var en individ befinner sig på kontinuumet hälsa-ohälsa var "Känsla av sammanhang" (KASAM).



Hade två föreläsare, men mest en som pratade.. Och han som pratade mest :) är psykolog och beteendevetare.. Gissa om det var kul att lyssna trots förvirring haha jag som gillar analysering och alltid har ( varför framför mig ) svårt att förklara haha

 

Sagt det innan men synd att jag inte har hue till att plugga svårare stuff, hade velat bli beteendevetare.. ja kanske det låter fånigt eller hm men men .. Hade inte tvekat i alla fall..

 

ja det har pratats om människosyn..Självkännedom av sig själv och hur man tror att andra uppfattar en.. Och att förstå hur den andra förstår, och inte bara förstår :) *s* ja det var inspirerande..

 

Man kan förstå en person, nån man känner eller någon boende.. men förstår man vad den personen förstår, ja det e verkligen skillnad på det..

 

pratats om varför man jobbar och gör som man gör, och vet man varför?.. Och vem är man där för?..

 

En sak mannen sa var även om en ordspråk :  Behandla andra som du själv vill bli behandlad.. Då sa han, Tänk om jag inte vill bli behandlad som den andra tror hm inte tänkt på det så innan på detta vis..

 

Nä det e ju klart, hur vet man det egentligen.. Och hur vet jag hur den andra vill bli behandlad hm , åter genom mitt eget tankesätt och värderingar , ja men den andra kanske inte har samma tankesätt ju.. ja intressant detta med tänkande och analysering från olika perspektiv ( ja vinklar oxå)..

 

Diskussion i allmänhet oxå att inte ta för givet, t ex att man inte vill, tycker om, inte tycker om något för alltid..

 

Bara för jag älskar ketchup nu haha så ska inte det tas för givet att jag kommer att göra det om 10, eller 30 år.. Oxå tankeställare faktiskt i yrket, att prova sig fram med att se signaler om vad brukaren vill och inte vill, det ändras ju oxå så klart ( kanske inte för alla, men det vet man inteju förrän morgondagen kommer, eller nästa).

 

Ja detta inlägg kanske inte e så kul haha men har den ju mest för vad jag känner är viktigt, viktigt för mig :) sen om här ingår många vinklar eller krukor med dess kärnor hm ja så får det bli..

 

Så nu ska den analyserade bitchen ( jag ) kasta mig åter här i soffan och mysa.. Kolla på film, och ta mig en mackjääävel...

 

Hasta la..

 

dagens:

 

  

 
 
Marre

Marre

28 februari 2012 21:25

Krokar och väldans avancerat i alla fall för lilla mig här som för det mesta fattar nadda, haha. Nä, dum är man ju inte, kanske något trög av och till. Men detta, är för djupt… Det kommer bli nått väldans stort av dig när du väl är klar… Lycka till säger man bara här :)

Ingen fara, då vi redan på em började känna oss något bättre, I alla fall lillen, där vände det snabbt, härligt för det finns nog inget värre än dålig hundmage.

Såg att du hade skrivit på din mors blogg att du ev. ska ge dig på virkvärlden. Det tycker jag absolut att du ska göra, inte bara kul utan du får nått som du själv har skapat.
Nä, nu är det lite Tv och sen krypa under täcket som gäller…

Natti Natti o kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

anette

29 februari 2012 07:08

God morgon :) ja det e lite avancerat haha, lätt för förvirring.. Ja kunskap har jag fått rejält under både på utbildningen och via jobbet, den senaste tiden.. Gäller bara att hålla det vid liv och inte glömma vad man lärt sig hm..
Skönt att ni känner er lite bättre nu :)..
Nja virka , tja nån dag ger jag mig på nåt.. Får börja med något enkelt haha annars katastrof....
Ha de nice.. Kram

 
pärle

pärle

29 februari 2012 10:27

God morgon ungen min..
I ärlighetens namn så har jag svårt att se dig virkande..
men det är ganska avstressande, om man tar det lungt vill säga,
kan du det..hahaha..allt ska ju helst gå i "en vänster" :-D

Bakning kan också vara avstressande (iaf om kakan blir bra,
annars kan det också vara stressande)..
Men det blir alltid bra det du tar dig på, (kanske inte virkning :-D)
kram, mor din..

http://perlemorsan.bloggplatsen.se

anette

29 februari 2012 21:04

Hej i kvälla mor :)

Haha ja du, kan se det framför mig :) svära och ha mig, och tro att jag ska bli klar på nån timme eller nåt..
Men vore nyttigt kanske för mig haha att göra något lugnt, och sen vara nöjd med att jag gjort något kreativt..
Fast hade kanske hellre huggt ved, det hade kanske vore bättre haha ..
Kram hasta

 
Marre :)

Marre :)

29 februari 2012 13:08

Hello, hoppas din dag inte är lika avancerad idag då du säkert har full tjo med att njuta av denna vackra vårdag. Här har vi just nu plus 10 och värsta solen, underbart.

Äh, fixar du det svåra, så är virkning ingenting, sätt i gång nu vännen och du ska se att det är dunder kul :)

Ha det gött. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

anette

29 februari 2012 21:07

Hej hej där :).. Hoppas ni mår bättre! ska snart in och läsa på din blogg..
Nej dagen har varit ganska så enkel haha skönt det oxå, slippa tänka så mycket..
ja vem vet, en dag kanske jag virkar dukar, grytlappar med mera :)..
Ha de nice, kram o hasta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anette - 23 juli 2015 20:45


      Detta fina armband har brorsans minsta dotter gjort till mig idag 😄 hon och hennes ena syster var här hemma hos mig ett par timmar och Emil (the dog)   Känner mig inte så snackig 😁 ska se äventyrs film nu med ☕&...

Av anette - 19 juli 2015 21:21


  Ja just du 😗 eller ni!   Varit hyfsad lugn söndag, annars full action hela helgen. Nu får jag inte glömma att jobba imorgon 😐 inte van att ha så här många veckors semester,men det har varit riktigt härligt men redo för jobb n...

Av anette - 17 juli 2015 10:16


    Kiss i öronen 😗 sola och dricka ☕️ får passa på medan solen är här. Sedan ska jag iväg.   Har knappt varit här på nåt år, ska bli mer aktiv haha kanske inte skriver varje dag men när jag har tid och lust. Tror inte m...

Av anette - 16 juli 2015 22:41

    Är jag analyserad än haha helt ok 👍😄     Nu slöar jag i soffan med en jävla huevärk :( fått det varje kväll nu i nån vecka eller två, alltid efter 21 hm!?   Hälsat på min kära mor ikväll ❤️ med minstin...

Av anette - 16 juli 2015 18:41


    Ja vad menar jag med det hm 😏 naken utan kläder?' Eller naken offentlig på nätet, som på Facebook och här innan på min blogg här? Naken utan mina kläder just nu, usch fy fan tvi vale 😦 gått upp en del i vikt sedan förra året ...

Ovido - Quiz & Flashcards