Alla inlägg den 5 oktober 2011

Av anette - 5 oktober 2011 22:44

 
 

På en geriatisk avdelning på ett sjukhus i Skottland fanns en gammal dam som inte såg ut att intressera sig för omgivningen utan bara satt och stirrade ut genom ett fönster.
När hon var död , fann man denna dikt bland hennes papper.

VAD SER NI SYSTAR?

Vad ser ni systrar, vad ser ni, säg? Vad tänker ni inom er när ni tittat på mej ”En knarrig gammal gumma , inte
särskilt kvick, osäker om vanor, med frånvarande blick, som spiller ut maten och inte ger svar, när ni muttrar
om henne som aldrig blir klar.” Som inte ser ut att märka vad ni gör och ständigt tappar käppen och inte ser sig för,
som viljelöst låter göra hur ni vill med matning och tvättning, och allt som hör till. Är det så ni tänker, när ni ser mej, säg. Öppna ögonen systrar, titta närmare på mej.

Jag skall tala om vem jag är som sitter här så still som
gör vad ni ber mej och äter när ni vill. Jag är ett tioårs
barn med en far och en mor, som älskar mej och min syster och min bror.
En sextonårs flicka smäcker o grann med drömmar att snart få möta en man. En brud vid snar tjugo – mitt
hjärta slår volt vid minnet av löften jag givit och hållit.

Vid tjugofem – nu har jag mina egna små, som behöver mej i hemmets lugna vrå. En kvinna på tretti , mina barn
växer fort och hjälper varandra i smått och i stort.
Vid fyrtio är de vuxna och alla flyger ut, men maken är kvar och glädjen är ej slut. Vid femti kommer barnbarn
och fyller upp vår dag, Åter har vi småttingar, min älskade o jag.

Mörka dagar faller över mej, min make är död, jag går mot en framtid i ensamhet och nöd, de mina har nog
av att ordna med sitt men minnet av åren och kärleken är mitt.

Naturen är grym. När man är gammal och krokig får den en att verka en aning tokig. Nu är jag bara en gammal kvinna , som sett krafterna tyna och charmen
försvinna. Men inuti denna gamla kropp bor ännu en ung flicka. Då o då uppfylla mitt medfarna hjärta jag minns min glädje och lever om livet på nytt, jag tänker på åren, de alltför få som flytt, och accepterar kalla fakta att inget kan bestå.

Om ni öppnar era ögon, systrar, så ser ni ej bara en gammal gumma.
Kom närmare, se MEJ!

 

Av anette - 5 oktober 2011 21:39

 



Läget och såna grejer?!.. Rockar livet fett?!.. ha ha .. Rockar det fett här?.. Hm bara jag som vet.

 

ja ja   alla fall, om jag ska sammanfatta dagen ( inte allt )..

 

Jobbat på tvåan idag :) roligt det.. Skola imorgon, och då ska vi vara i skolan, och inte i lokalen på Lindgården..

 

ja snart är denna kursen oxå slut, och då ska vi börja med omvårdnadskursen..

 

 Ska oxå även då gå brevid en hel dag med DSS som vi har på jobb, det ska bli jätteskoj.. Intressant med, att följa med en sjuksköterska en hel dag..

 

Hunnit med en hel del sen när jag kom hem på efterm.. Skulle kunna tro att jag har haft fast en motor i arslet, ja det har jag kanske haft, bara jag som vet ju :)..

 

Städat och fixat, har jäklar oxå haft en nål i handen hm.. Eller menar hållt en nål, inte kört en nål i handen ha ha.. you vet vad i menar, lite svensk eng eller?.. Tolkningsfråga.. Är jag suddig eller?! är jag i skuggan eller i dimman ha ha..

 

ja sytt lite idag, det var en upplevelse som jag aldrig kommer att glömma oj oj  shit..

 

jag är nykter, i fall ni undrar.. jag är så här.. Ni som inte känner mig ha ha.. På gott eller ont eller både..

 

Igår som jag skrev så läste jag mycket om kriminella gäng, tonåringar och lite av varje.. Hade inget med läxor eller skola att göra.. ( en hobby) ha ha nej skoja..

 

Finns olika anledningar till det, som b la att se från olika sidor, att förstå, att se människan i dess helhet .. Sen kanske man inte förtår allt så klart..men tycker det är intressant i alla fall..

 

Idag har jag skrivit och läst lite som ingår med sklola och läxor. Nästa vecka har vi redovisning, jag och en till har ju Insatser för barn och ungdomar i svårigheter..

 

Så skissat lite ikväll, varit inne på nätet och hittade intressanta saker, eller ja min klasskamrat hittade sidan :) men vi båda ska ha där ifrån..

 

handlar b la om detta ( en liten del)..

 

Plattform ( malmö) Heter sidan och ingår och handlar om en hel del..

 

Stöd till tonåringar och föräldrar

 

Samtalsstöd för unga och föräldrar

Familjeteamet på Plattform Malmö är en samtalsmottagning dit ungdomar eller deras föräldrar kan vända sig, med stora och små bekymmer. Det kan till exempel handla om hur det fungerar i familjen, om skolan eller om relationer med kompisar.

 

Utgångspunkten är att människor är experter på sina egna liv, men att man ibland kan behöva hjälp med att bena ut sin situation. Samtalen är lösningsfokuserade och leds av socionomer. Det handlar ofta om att pröva nya vägar och om att ta små steg i rätt riktning.

 

Till familjeteamet kan man komma enskilt på samtal, eller hela familjen tillsammans. Det förs inga journaler eller register. Behandlingen är kostnadsfri och inom två veckor efter det att ni sökt kontakt ska samtalen ha kommit igång.

 

Arbete mot droger
 

Arbete mot droger riktar sig till ungdomar och deras nätverk. Unga, föräldrar, kompisar eller andra som är oroliga över sin egen eller någon annans alkohol- eller drogvanor kan höra av sig för råd och vägledning. Man kan ta kontakt anonymt.

 

På Plattform Malmö finns fler tidiga insatser för ungdomar mellan 12 och 21 år.



Socialarbetare för ungdomar

Socialarbetare för ungdomar arbetar förebyggande med ungdomar under 18 år som befinner sig i riskzonen för kriminalitet eller annat beteende som hindrar en positiv utveckling.

 

Målsättningen är också att motverka nyrekrytering av ungdomskriminalitet.

Socialarbetare för ungdomar jobbar uppsökande i ungdomars närmiljö och finns till hands på stan de flesta vardagskvällar, nätter och helger och vid olika sarrangemang som riktar sig till unga.


 ja detta är bara en liten del om vad det finns för nåt på plattform i malmö..

 

Så jag har att läsa i alla fall och sen sammanställa och så.. men det är intressant..

 

Många människor vet heller inte vad det egentligen finns för stöd och råd att få..

 

nä nu ska jag hm kanske dricka upp kaffet Gäääsp.. ja kaffet bider inte poo mig.. ha ha koffeinintaget spelar ingen roll för mig, när det gäller sömnen..

 

kan ha druckit 2 kannor på kvällen och somnar fort och gott, eller så har jag knappt druckit kaffe och kan inte alls Zzzzzzzzzzzzzz....

 

 

hasta la vista..

 

Dagens:

 

Du kan komma nära , det är ok.. men kom inte närmare..

 

God natt Lena :) Ringer imorg på rasten..

 

 


 

Ovido - Quiz & Flashcards